Νομοσχέδιο για την παιδεία: Μία εβδομάδα με κραυγές και χωρίς καμία ουσιαστική αντιπαράθεση επιχειρημάτων

Sxoleioo

   Μία εβδομάδα μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου για την παιδεία, στη δημόσια αλλά και την κοινοβουλευτική συζήτηση εν μέσω κραυγών και οιμωγών ουδεμία ουσιαστική αντιπαράθεση και συζήτηση έγινε. Η Δημοκρατική Ευθύνη θεωρεί χρέος της να επαναφέρει κάποια από τα σημεία της κριτικής και της πρότασής της επί της ουσίας, όπως:

   Με το Νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για την Παιδεία επιδιώκεται η επιστροφή της κομματοκρατίας, η κουλτούρα της ήσσονος προσπάθειας με την εκτόπιση της αριστείας, η ακύρωση της αξιολόγησης και της αξιοκρατίας. Ενώ στα σύγχρονα κράτη η ανάκαμψη της οικονομίας ξεκινά από σύγχρονες δομές Παιδείας, με το νομοσχέδιο αυτό θα περάσουμε και σε κρίση Παιδείας, καθώς οι -με την ορθολογική οριοθέτηση- έννοιες της παραγωγικότητας, της έρευνας της καινοτομίας και της διασύνδεσης των ΑΕΙ με την επιχειρηματικότητα σχεδόν τιμωρούνται.

   Η κουλτούρα και οι λογικές αυτές, αν επικρατήσουν πάλι, θα γκρεμίσουν ό,τι με πολύ κόπο κτίστηκε και θα σημαίνουν νέα χαμένα χρόνια για την ελληνική παιδεία. Με την επιστροφή του κομματικού συνδικαλισμού θα υπονομευτεί το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων και θα αυξηθεί η γραφειοκρατία. Οι ρυθμίσεις για τα μεταπτυχιακά προγράμματα θα οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερη φυγή των νέων και θα αποτρέψουν κάθε άξιο Έλληνα επιστήμονα να σκεφτεί την επιστροφή του στη χώρα.

   Ο ρόλος της Παιδείας για την έξοδο της χώρας από το σημερινό τέλμα και τη θέση της στο σύγχρονο κόσμο, δεν μπορεί ποτέ να στηριχτεί σε λογικές άλλων εποχών .

   Αντίθετα, οποιαδήποτε προσπάθεια για την Παιδεία θα πρέπει να συνεχίσει με θαρραλέα και αυτονόητα για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες βήματα, προσελκύοντας και αξιοποιώντας το μεγάλο επιστημονικό κεφάλαιο του Ελληνισμού, για να αποτελέσει χώρα παραγωγής και εξαγωγής υψηλού επιπέδου επιστημονικού προσωπικού και ανταγωνιστικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

   Τα δημόσια ΑΕΙ με τα πολύ σημαντικά βήματα που έκαναν ως τώρα, δείχνουν πως μπορούν να σταθούν ανταγωνιστικά και ισότιμα απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις αν υποστηριχθούν θεσμικά και υλικοτεχνικά.

   Το Σχέδιο Νόμου

1. Δεν ευνοεί την εδραίωση βασικών διαστάσεων λειτουργικότητας των ΑΕΙ και δεν αντιμετωπίζει με ουσιαστικό τρόπο τα θεμελιώδη προβλήματα των ΑΕΙ και ειδικότερα των ΕΛΚΕ

2. Δεν προτείνει λειτουργικές και αξιόπιστες λύσεις για την ανάπτυξη και διεθνοποίηση των ΑΕΙ

3. Εγκλωβίζει την αυτοδιοίκηση και αυτονομία των ΑΕΙ μέσα σε μηχανισμούς που θα προκαλέσουν απρόσμενα αποτελέσματα

4. Δεν προάγει ένα ακαδημαϊκό κλίμα που θα συνδέεται με τις σύγχρονες καινοτομίες στην οικονομία και την Παιδεία, ενώ προωθεί μια παλιά και λανθάνουσα νοοτροπία

5. Δεν αντιμετωπίζει με αποτελεσματικότητα το ουσιαστικό διακύβευμα των ΑΕΙ αλλά και της κοινωνίας για ανεξαρτησία των ΑΕΙ, για ελευθερία κοινωνικής αυτοδιαχείρησης και για πραγματική σύνδεση με την έρευνα και την οικονομία. Αντίθετα, δημιουργεί στρεβλώσεις που θα κληθούν να λύσουν γραφειοκρατικά τα ΑΕΙ αποσπώντας χρόνο απο τον πραγματικό σκοπό τους.

6. Δεν ευνοεί την Διεθνοποίηση των ΑΕΙ με ευέλικτες δράσεις, αλλά αντίθετα δυσχεραίνει μέσω δύσκαμπτων ρυθμίσεων και εμποδίζει την δυνατότητα ευέλικτων συνεργασιών των Ιδρυμάτων και των Καθηγητών με ΑΕΙ του εξωτερικού.

7. Δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την διασύνδεση των ΑΕΙ με την επιχειρηματικότητα ώστε να υλοποιηθεί η «οικονομία της γνώσης»

8. Ο νέος νόμος που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας για τη λειτουργία των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΜΠΣ) θέτει εμπόδια στην εξέλιξη και ανάπτυξη των ΜΠΣ στη χώρα μας καθώς υποχρεώνει τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ να διδάσκουν δωρεάν σε ΜΠΣ, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να διδάσκουν με αμοιβή σε άλλα ΜΠΣ του ίδιου ή άλλου ιδρύματος. Με αυτό τον τρόπο «τιμωρεί» τα μέλη ΔΕΠ και τα εξαναγκάζει να προσφέρουν υπηρεσίες δωρεάν.

   Η Δημοκρατική Ευθύνη θεωρεί́ ότι χρειάζεται ένα σύγχρονο όραμα για την Παιδεία, απαλλαγμένο κομματικές στρεβλώσεις και αγκυλώσεις, με ανοιχτό διεθνή και σύγχρονο προσανατολισμό και με στοιχεία σύνδεσης με την επιστημονική έρευνα σε τομείς αιχμής καθώς και με την πραγματική οικονομία. Στο Πρόγραμμά μας έχουμε ήδη καταθέσει τις προτάσεις μας.